Vertel Beatrix

Egy tervezőgrafikus szabadságszeretete

Wehner Tibor

Vertel Beatrix tervezőgrafikus génjeiben hordozza alkotói indíttatását és tehetségét: édesapja, az 1922 és 1993 között élt és alkotott Vertel József, aki a XX. századi magyar bélyegtervezés egyik legjelentősebb alakja, sok-sok remekbe szabott bélyeg megálmodója volt. Miként a megannyi művészeti alkotóterületet művelő, a grafikai műnemek és technikák számos ágazatában egykor dolgozó édesapa, úgy Vertel Beatrix is rendkívül sokrétű munkásságot kifejtő művészként tevékenykedik: készített és készít illusztrációkat, tervezett és tervez plakátokat, prospektusokat, katalógusokat, csomagolást, kiállítási grafikát, arculatot, lógót és könyveket is. A szerteágazó munkásság egységesítő vonása, hogy e művész a terv első változatának megszületésétől a kivitelezésig végigkíséri a mű megvalósulását - szigorúan érvényesítve a minden részletre figyelő, a művészi igényességet és a magas esztétikai minőséget megkövetelő és garantáló alkotói elveit és gyakorlatát. A Vertel-munkák másik általános jellemzője a technikai megvalósítás korszerűsége, amelynek ma már - az 1970-es, 1980-as munkák „kézműves” megvalósításával ellentétben - magától értetődő sajátossága a számítógépes tervezés alkalmazása, de oly módon, hogy a személyesség, az alkotói kézjegy, a tervezői karakter sem szorulhat teljesen háttérbe. „Vertel Beatrix nagy egységekben gondolkodik, a vizuális környezet minden apró mozzanatát egyaránt fontosnak tartja, s ez a gondolkodásmód nem csupán a reklám eredményessége szempontjából fontos.” - írta még 1984-ben műveiről P. Szabó Ernő műkritikus. Ezen művészeti elvek és alkotói módszerek helyességét és eredményességét jelzi a munkálkodását kísérő elismerések sora is: Vertel Beatrix 1974 és 2007 között számos díjat nyert el - többek között olyan rangos szakmai fórumokon és versengésekben, mint Az év legjobb plakátja-díj, vagy a Szép magyar könyv-pályázat -, s amelynek nagyívű sorát pillanatnyilag a kimagasló jelentőségű tervezőgrafikusi életművet honoráló, 2007-es Ferenczy Noémi-díj zárja le.

Vertel Beatrix munkássága természetesen a körülményekkel szoros összefüggésben, a kor kényszerei, gazdasági-társadalmi szükségszerűsé- gei, és a szükségszerűségek által megteremtett lehetőségek által meghatá- rozottan alakult a múlt század 1970-es éveitől napjainkig. Míg a pálya kezdetén az illusztrálás játszott domináns szerepet e grafikus pályáján, majd a következő alkotóperiódust a plakátok - a kereskedelmi és a kulturális falragaszok, később az óriásplakátok -, és az arculatok és a lógók tervezése uralta, az új évezred első évtizedében a cd-borító- és a könyvtervezés vált a legfontosabb alkotóterületévé. A művész mindezeken a speciális követelményekkel determinált területeken megőrizte a művészetét eredendően meghatározó jellegzetes egyéni vonásokat: az önfeledt játékosságot, a dús képi ötletek kibontását, és a festői, a legelsősorban képzőművészeti árnyaltságú látásmódot. Az „alkalmazottságok” megannyi kötelme között üdítően oldott, színes, meglepő minden Vertel-terv és megvalósulása. Ebbéli meggyőződéseinket megerősíthetik talán, ha kezünkbe vesszük azokat az önálló műalkotásokként is minősíthető, 2002 óta megvalósult, leginkább az albumok kategóriájába sorolható, Vertel Beatrix által tervezett és kivitelezésében „végigkísért” - a művelődéstörténet egy-egy látszólag periférikus területét összefoglalón feltáró, egy-egy művész munkásságát átfogón reprezentáló - köteteket, amelyekben a kép és a szöveg, a fotó, a rajz és a nyomtatott betű, a színek és a formák, az anyagiságok és fogalmiságok - s korántsem mellékesen a tartalmi mozza- natok és a formai jelleg - tökéletes, harmonikus egységben jelennek meg.

Az egyik 1986-ban rendezett Vertel-kiállítás kritikájában azt írta a recenzens, hogy „kívánjuk, hogy az alkotó grafikusi szabadságszeretetét továbbra is megőrizhesse.” Nos, negyed század elmúltával, visszatekintve Vertel Beatrix gazdag pályájára, azt állapíthatjuk meg, hogy ez az alkotói magatartás, ez a szellemiség éltette, a művészi szabadságszeretet élteti a súlyos kötöttségek között dolgozó művész minden munkáját.

Díjak

1974. Margitsziget 100 éves - I. díj
1976. Esztergom, I. díj
1976. Az év legjobb plakátja pályázat - Traubisoda - I. díj
1978. Az év legjobb plakátja pályázat - Traubisoda - I. díj
1980. Kanadai Plakát Világkiállítás - OM ÉK óriasplakát - I. díj
         Mezőgazdasági kategória - OM ÉK óriasplakát - I. díj
1981. Berlin - Gyermekplakát-pályázat - II. díj
1984. Békéscsabai Reklámgrafikai Biennálé - Különdíj
1986. Az év mesekönyve - Móra díj
1992. Reklámszövetség díja - London Stúdió arculat
2006. Szép magyar könyv 2005 - A névjegy története -
         NK ÖM alkotói különdíja
         Szép magyar könyv 2005 - A névjegy története -
         A művészeti könyvek és albumok kategória oklevele
2007. Ferenczy Noémi díj
2010. Szép magyar könyv 2009 - Az Oktatási és Kulturális Minisztérium
         alkotói különdíja
2011. Szép magyar könyv 2010 - Orbán Viktor miniszterelnöki különdíja